Van sportleraar naar leraar!

Wim Willems begon zijn carrière als sportleraar en heeft een bewuste keuze gemaakt om zich om te laten scholen tot leraar in het basis-onderwijs: 

Mijn naam is Wim Willems. Als gymleraar was ik al enige tijd werkzaam op basisschool De Twaalfruiter. Op een gegeven moment werd mij gevraagd om een middagje in te vallen in een groep waarvan de lerares ziek was. En dat beviel mij en de kinderen best wel goed! Gekscherend werd er dan ook geroepen dat ik ook maar eens voor de klas moest.

In mijn achterhoofd wist ik dat ik niet tot mijn pensioen fulltime gymleraar zou blijven en in die tijd kwam net het zijinstroomtraject een beetje van de grond. Om mezelf verder te ontwikkelen ben ik toen, onder begeleiding van meerdere Twaalfruiter leerkrachten, het geschiktheidsonderzoek ingestapt. En zowaar, in november van dit schooljaar mocht ik met de opleiding starten. Het hielp enorm dat ik voor het onderzoek één dag in de week stage mocht lopen bij ervaren leerkrachten. Inmiddels sta ik vier dagen per week voor groep 6 en gebruik ik 1 dag om voor te bereiden en te studeren. Vanuit De Twaalfruiter word ik begeleid door een coach, die mij enerzijds helpt met de dagelijkse beslommeringen van een leraar, en anderzijds inzicht geeft in methodes en leerstrategieën.
Met veel plezier ga ik wekelijks naar de Marnix Academie om colleges te volgen en studiegenoten te ontmoeten. De opleiding is praktisch ingesteld en biedt veel handvaten die je kunt gebruiken in de dagelijkse praktijk. Het is anderzijds ook een zwaar proces, want naast het onderzoeken en het leren draag je wel verantwoordelijkheid voor je groep. Maar het leraar zijn geeft je ook heel veel energie terug als je merkt dat de kinderen jouw aanpak waarderen!

Wim Willems


 

Vanuit het bedrijfsleven overstappen naar het onderwijs. Wat komt daar bij kijken? 

Paul Baan; stagiair en zij-instromer vertelt hieronder zijn bevindingen. Luister ook het audiofragment.

In april van dit jaar ben ik begonnen met een traject als zij-instromer. Dat betekent dat ik met werkervaring vanuit een heel andere sector (IT sector) de overstap naar het (basis)onderwijs probeer te maken. Na een strenge screening (assessment) kunnen zij-instromers een plek voor de klas krijgen, mits ze zich aanvullend laten begeleiden en scholen op een reguliere PABO.

Ik heb net dat assessment doorlopen. Gelukkig had ik voorafgaand twee maanden stage kunnen lopen, want voor dat assessment moet je goed beslagen ten ijs komen. Volgens de Hogeschool Utrecht haalt meer dan de helft van de kandidaten het assessment niet. Het assessment gaat over de ervaringen die je meebrengt en welke waarde die kunnen hebben voor het onderwijs. Ook moet je zelfstandig twee lessen geven die beoordeeld worden en doe je een uitgebreid persoonlijkheidsonderzoek. Kortom, een pittig traject.

Gelukkig kan ik melden dat ik de eerste horde heb genomen! Ik ben ontzettend blij met de ondersteuning die ik heb gekregen vanuit de Twaalfruiter om me optimaal voor te bereiden. De assessoren waren bovendien onder de indruk van de wijze waarop de Twaalfruiter met professionalisering van het onderwijs bezig is. Het op basis van "Lesson Studies" werken aan de perfecte les spelling of rekenen is een hoog aangeschreven manier om het onderwijs sterker te maken, en de Twaalfruiter is hiermee één van de voorlopers, zo begreep ik uit de reactie van de mensen van de PABO. De volgende stap wordt om met begeleiding uiteindelijk zelfstandig voor de klas te staan, gecombineerd met een opleidingstraject op maat aan de PABO. Het zullen twee drukke jaren worden, maar ik heb er héél veel zin in!

Paul Baan