Vanuit het bedrijfsleven overstappen naar het onderwijs. Wat komt daar bij kijken? 

Paul Baan; stagiair en zij-instromer vertelt hieronder zijn bevindingen. Luister ook het audiofragment.

In april van dit jaar ben ik begonnen met een traject als zij-instromer. Dat betekent dat ik met werkervaring vanuit een heel andere sector (IT sector) de overstap naar het (basis)onderwijs probeer te maken. Na een strenge screening (assessment) kunnen zij-instromers een plek voor de klas krijgen, mits ze zich aanvullend laten begeleiden en scholen op een reguliere PABO.

Ik heb net dat assessment doorlopen. Gelukkig had ik voorafgaand twee maanden stage kunnen lopen, want voor dat assessment moet je goed beslagen ten ijs komen. Volgens de Hogeschool Utrecht haalt meer dan de helft van de kandidaten het assessment niet. Het assessment gaat over de ervaringen die je meebrengt en welke waarde die kunnen hebben voor het onderwijs. Ook moet je zelfstandig twee lessen geven die beoordeeld worden en doe je een uitgebreid persoonlijkheidsonderzoek. Kortom, een pittig traject.

Gelukkig kan ik melden dat ik de eerste horde heb genomen! Ik ben ontzettend blij met de ondersteuning die ik heb gekregen vanuit de Twaalfruiter om me optimaal voor te bereiden. De assessoren waren bovendien onder de indruk van de wijze waarop de Twaalfruiter met professionalisering van het onderwijs bezig is. Het op basis van "Lesson Studies" werken aan de perfecte les spelling of rekenen is een hoog aangeschreven manier om het onderwijs sterker te maken, en de Twaalfruiter is hiermee één van de voorlopers, zo begreep ik uit de reactie van de mensen van de PABO. De volgende stap wordt om met begeleiding uiteindelijk zelfstandig voor de klas te staan, gecombineerd met een opleidingstraject op maat aan de PABO. Het zullen twee drukke jaren worden, maar ik heb er héél veel zin in!

Paul Baan