Zij-instromers

Informatiebijeenkomst zij-instroom 18-02-2020

Op dinsdag 18 februari was er een informatieochtend voor zij-instromers die geïnteresseerd zijn in werken in het onderwijs. Zij hebben uitleg gekregen van onze zij-instroombegeleiders Lidwien, Ilvy en Joris, en hebben een kijkje genomen in een aantal klassen. Hieronder de ervaring van één van de aanwezige zij-instromers:

"Ik wil jullie (Lidwien, Ilvy en Joris) hartelijk bedanken voor de uitnodiging deel te nemen aan de informatiebijeenkomst voor zij-instromers. De bijeenkomst heeft mij een duidelijk beeld gegeven van het zij-instroomtraject, de voorwaarden en begeleiding vanuit de Twaalfruiter, de vooruitstrevende visie op leren van de Twaalfruiter en een kleine inkijk gegeven van hoe een les van groep 3 kinderen er uit kan zien. Ik kan oprecht zeggen dat de bijeenkomst en vooral het bezoek aan de klas me erg heeft geënthousiasmeerd."

- Sanne Wirtz

Van sportleraar naar leraar!

Wim Willems begon zijn carrière als sportleraar en heeft een bewuste keuze gemaakt om zich om te laten scholen tot leraar in het basis-onderwijs: 

Mijn naam is Wim Willems. Als gymleraar was ik al enige tijd werkzaam op basisschool De Twaalfruiter. Op een gegeven moment werd mij gevraagd om een middagje in te vallen in een groep waarvan de lerares ziek was. En dat beviel mij en de kinderen best wel goed! Gekscherend werd er dan ook geroepen dat ik ook maar eens voor de klas moest.

In mijn achterhoofd wist ik dat ik niet tot mijn pensioen fulltime gymleraar zou blijven en in die tijd kwam net het zijinstroomtraject een beetje van de grond. Om mezelf verder te ontwikkelen ben ik toen, onder begeleiding van meerdere Twaalfruiter leraren, het geschiktheidsonderzoek ingestapt. En zowaar, in november van dit schooljaar mocht ik met de opleiding starten. Het hielp enorm dat ik voor het onderzoek één dag in de week stage mocht lopen bij ervaren leraren. Inmiddels sta ik vier dagen per week voor groep 7 en gebruik ik 1 dag om voor te bereiden en te studeren. Vanuit De Twaalfruiter word ik begeleid door een coach, die mij enerzijds helpt met de dagelijkse beslommeringen van een leraar, en anderzijds inzicht geeft in methodes en leerstrategieën.

Met veel plezier ga ik wekelijks naar de Marnix Academie om colleges te volgen en studiegenoten te ontmoeten. De opleiding is praktisch ingesteld en biedt veel handvaten die je kunt gebruiken in de dagelijkse praktijk. Het is anderzijds ook een zwaar proces, want naast het onderzoeken en het leren draag je wel verantwoordelijkheid voor je groep. Maar het leraar zijn geeft je ook heel veel energie terug als je merkt dat de kinderen jouw aanpak waarderen!

Wim Willems - Leraar groep 7

Marketingcommunicatie verruild voor het basisonderwijs

Vanaf september 2019 heb ik mijn baan in de marketingcommunicatie verruild voor het basisonderwijs. Sindsdien ben ik vier dagen per week in groep 6 van De Twaalfruiter als zij instromer aan de slag. In plaats van achter de laptop op kantoor werk ik met een digibord en sta ik voor de klas. Ik leer veel in de praktijk en volg daarnaast één avond in de week een opleiding voor zij instromers aan de Hogeschool Utrecht. Op school wordt ik begeleid door de schoolopleider die wekelijks in de klas meekijkt en met mij de lessen voor en/of na bespreekt. Het contact met mijn begeleidster ervaar ik als leerzaam, opbouwend en positief. Ook krijg ik de gelegenheid om bij andere leraren in de klas mee te kijken. Mede doordat de Twaalfruiter een grote school is, zijn er ook veel (parallel) collega’s die bereid zijn om vragen te beantwoorden of een helpende hand te bieden 

Naast de opleiding bij de Hogeschool Utrecht maak ik op de Twaalfruiter deel uit van een start leerteam met andere nieuwe startende leraren. Hier krijg ik onder ander informatie over de visie van de school en het lesgeven op de Twaalfruiter. Dit team biedt ook de mogelijkheid om samen met andere starters ervaringen te delen en eventuele vragen te stellen. De Twaalfruiter ervaar ik als professioneel, innovatief, groot maar toch persoonlijk. Mijn ervaring is dat het zij instroomtraject intensief is en niet over rozen gaat  Desondanks ben ik blij dat ik deze stap heb gezet. Het is een geschenk om met de lieve, ondeugende, leergierige, eigenzinnige, behulpzame, speelse en/of ambitieuze kinderen in de klas te mogen werken.

Marlies Göbel - leraar groep 6


Van pedagoog tot leraar,

Mijn naam is Marchien Peskens, komend jaar sta ik in groep 6 voor de klas als zij-instroom leraar. Ik ben onderwijsassistent en HBO pedagoog en heb na mijn studies vooral gewerkt in de kinderopvang. Het laatste jaar werkte ik op de Twaalfruiter in een combinatiefunctie als onderwijsassistente en pedagogisch medewerker. Met deze functie kon ik goed beslissen of ik de stap wilde nemen om het zij-instroomtraject in te gaan. Ik wilde zeker van mijn zaak zijn aangezien het traject niet niets is. Ik werd open ontvangen op de Twaalfruiter en heb zelfs een aantal dagen mogen invallen voor de klas. De diversiteit in een groep en het geven van een effectieve instructie gaf me weer de energie die ik miste in de kinderopvang. Hierdoor werd ik nog enthousiaster en werd de keus om het traject in te gaan bevestigd.

De pabo heeft een strenge selectieprocedure voor de zij-instroom. De afgelopen maanden heb ik zes assessments afgelegd. Ondanks dat ik een goede achtergrond heb was het niet vanzelfsprekend dat ik aangenomen zou worden. De assessments bestonden uit een uitgebreid portfolio, 4 schriftelijke opdrachten, een rekentoets, een interview van een uur en een proefles. Deze les werd beoordeeld door 2 assessoren die de spanning goed vast wisten te houden. Op geen enkel moment hebben zij feedback gegeven over het proces.

Pas de laatste week voor de vakantie hoorde ik dat ik geschikt ben voor het zij-instroom traject. Het voelde alsof ik een opleiding had afgerond, maar deze gaat nu nog beginnen. Vanaf september begin ik met lesgeven in groep 6. Het eerste jaar werk ik 3 dagen waarvan ik 1 dag samen met mijn collega werk, zo kan ik goed begeleid worden bij alle ins en outs van het leraar zijn. Daarnaast kom ik in een start leerteam waar de visie van de school, de waarde en de normen eigen gemaakt worden. Daarnaast ga ik 1 dag in de week naar de Marnix Academie en heb ik nog 1 dag om lessen voor te bereiden of te studeren. Ik heb enorm veel zin in de komende jaren.

Vriendelijke groet,
Marchien Peskens - Leraar groep 6
 
 
Zij-instromer worden op de Twaalfruiter

Op de Twaalfruiter werken wij op beide locaties met zij-instromers.
Wil jij als zij-instromer op de Twaalfruiter aan de slag en heb je het geschiktheidsonderzoek met succes afgerond, dan ga je een aantal dagen in de week aan de slag met je eigen groep.
Tijdens de dagen dat je werkt, word je begeleid door onze zij-instroom begeleiders.
Zij maken met jou een plan voor de begeleiding, komen elke week een moment bij je in de klas, voeren begeleidings- en coachingsgesprekken met je en staan voor je klaar voor vragen over je eigen ontwikkeling.

Naast de zij-instroom begeleiders werken wij met “maatjes”. Bij deze maatjes kun je terecht als je specifieke vragen over de jaargroep hebt.
De kwaliteitscoördinatoren komen ook af en toe een kijkje nemen in de groep. Zij kijken naar de kwaliteit van je onderwijs en de ontwikkeling van jou en je klas.
Op deze manier word jij geholpen om je zo optimaal mogelijk te kunnen ontwikkelen.
Wil je meer informatie over onze begeleiding van zij-instromers neem dan contact op met Mirte van de Berg (directeur), Ilvy Verweij of Lidwien Schouten (zij-instroom begeleiders locatie Tuinlanden) of Joris Bouwman (zij-instroom begeleider locatie Boomgaarden).

Joris Bouwman - Begeleider zij-instroom